@judithellen

uitspraken, keuzes, inspiratie, waarom, drukwerk, theater, thuis, den haag

keuzestress

with one comment

Keuzes, keuzes, keuzes. Er zijn er zoveel te maken in het leven. Ik weet het, het is een luxeprobleem. Maar het kan toch de nodige stress veroorzaken: keuzestress.

Ik heb er met periodes veel last van. Niet alleen komen dan de grotere beslissingen op mij af (wel of geen kinderen, ben ik wel gelukkig, shit..de 30 komt eraan..) ook in de supermarkt kan ik er al behoorlijk last van hebben. Eindeloos kan ik naar de schappen kijken, niet wetend wat ik moet kiezen. Als ik eenmaal besloten heb dat ik bijvoorbeeld pannenkoeken wil eten komt het volgende probleem, welk merk en welk soort, grootmoeders pannenkoeken, orgineel recept (maar doet grootmoeder het dan niet via orgineel recept?) volkoren, meergranen enz. enz.

De smaak ‘gewoon’ lijkt niet meer te bestaan.

Keuzestress. Het is een luxeprobleem. Vroeger had je niets te kiezen. Er was geen pannenkoekenmix. Tegenwoordig hebben, vooral vrouwen, veel meer mogelijkheden. Dus veel meer keuzes. Wil ik wel of geen kinderen, en zo ja wil ik dan blijven werken of niet. Wil ik carrière maken of wil ik een baan die gewoon leuk is. En wat voor concequenties heeft zo’n keuze dan wel niet. Ik benijd mensen die niet te lang nadenken over dit soort beslissingen maar gewoon in het diepe springen. Op een of andere manier lijkt het ook net of juist die mensen de juiste keuzen maken.

Omdat ik een persoon met keuzestress ben heb ik mezelf maar voorgenomen dat dingen niet zomaar gebeuren, het is wel of niet het lot. Het enige wat je kunt doen is doelen stellen. Zo kun je het maken van keuzes grotendeels ontlopen. Totdat ik weer op zo’n moment in mijn leven kom, een tweesplitsing, een keuze.

Afgelopen avond was ik aan het borrelen met het bestuur van ‘opstapmetoma.nl‘  en had een gesprek over mijn keuzestress. Een van de bestuursleden is van mijn leeftijd en vertelde dat veel mensen in zijn omgeving dit probleem hebben. Ze zijn bang dat een verkeerde keuze ze op een verkeerd pad brengt en dat ze daardoor er langer over doen om hun doel te bereiken. De voorzitter van het bestuur en ook oprichter van de prachtige organisatie de BBD, vertelde mij een wijze les. Wat nou als je je hele leven bezig bent om een bepaald doel te bereiken en het doel valt tegen! Is het niet veel beter om je hart te volgen en te doen wat je leuk vindt. Op die manier komen de juiste kansen vanzelf op je pad. Als je alleen maar bezig met met het bereiken van je doel, zie je deze kansen misschien niet eens. De juiste balans tussen alles op je af laten komen (achteroverleunen) en hard werken, dan bereik je het meest.

Met een opgeheven hoofd fietste ik net naar huis. Misschien is dit wel de manier om in het leven te staan. Door mijn hart te volgen, doen wat ik leuk vind en niet te veel nadenken. Eens kijken hoe het uitpakt!

Written by judithellen

10 juni 2010 bij 22:56

Geplaatst in Geen categorie

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. Mooie blog Juud. I couldn’t agree more! Volg je hart met hart en ziel.

    Eliza

    11 juni 2010 at 08:41


Geef een reactie

