@judithellen

uitspraken, keuzes, inspiratie, waarom, drukwerk, theater, thuis, den haag

bijgeloof

leave a comment »

Ik heb er normaal gesproken niks mee. Bijgeloof. Maar tijdens het afgelopen WK heb ik er toch eentje gekregen. Vorige Europese- en Wereldkampioenschappen was ik altijd in het Oranje gehuld. Ervan overtuigd dat we echt kampioen zouden worden zat, nee stond ik voor de tv te juichen, of te schreeuwen, afhankelijk van de prestaties van Oranje.

Niet dit WK. Ik geloofde het allemaal niet zo. Ik heb geen een kwalificatiewedstrijd of oefeninterland gezien. Tijdens Nederland-Denemarken zag ik voor het eerst het Nederland onder Bert van Marwijk (die Bertje, zoals de Braliliaanse verslaggevers zo mooi zeiden). Geen oranje kleren voor mij dit keer. En we kwamen steeds verder. En ik durfte mij niet meer in het oranje te hullen. Want, misschien bracht dat wel ongeluk. Bijgeloof dus.

Toen kwam de finale. Oranje nagellak! Leuk!! Ik alleen kan toch geen invloed hebben op een wedstijd? Onzin dat bijgeloof. Met mooie oranje nagels, teen en gewoon, zat ik voor de buis. Voor de wedstrijd hoorde ik nog een interview met van Bommel over bijgeloof.  Hij vertelde altijd alles te doen volgens een bepaald ritueel. Elke keer moet hetzelfde zijn.

Voor de wedstrijd zag ik dat deze keer anders dan anders was. President Zuma kwam een handje geven. Vooraf was er nog een, erg mooie, slotceremonie.

Over de wedstrijd wil ik het niet meer hebben. Maar ik vraag me toch af wat er gebeurt was als ik die nagels gewoon met rust had gelaten?!

bij·ge·loof het; o -loven geloof aan de bovennatuurlijke kracht van allerlei voorwerpen enz. dat geen deel uitmaakt ve traditioneel geloof.

Naar aanleiding van de finale Nederland – Spanje. 11 juli 2010 Bedankt! Ik heb van jullie genoten. Op naar het EK 2012! (als de wereld nog niet vergaan is dan..)

Written by judithellen

12 juli 2010 bij 19:57

Geplaatst in 't leven, pech

Geef een reactie

