@judithellen

uitspraken, keuzes, inspiratie, waarom, drukwerk, theater, thuis, den haag

sweet-sixtees

with one comment

Op de pagina op deze site over mij staat dat ik van advertenties uit de jaren ’60 hou. Een aantal dagen geleden werd ik via Twitter benaderd door Patrick van Houten van Omroep West. Hij vroeg zich af waarom ik hier nou zo van hou.

Door mijn werk kijk ik altijd om mij heen naar affiches en reclame-uitingen. Ze zijn overal te vinden en kunnen af en toe tot echte kunst gerekend worden. Bedrijven en instellingen proberen ons overal ervan te overtuigen dat we dat product moeten kopen of dat ze zooo geweldig zijn. Deze manier van verkopen is groot geworden in de ’60.

Na de tweede wereldoorlog werd Amerika een wereldmacht. Technologie had door de wapenproductie een enorme voortgang geboekt. Men leefde in een wereld vol welvaart en dromen. Luxe-artikelen onstonden. Televisiereclame was toen nog pure entertainment en niet echt een verkoopmedium. De papieren advertentie was om de aandacht van het publiek te pakken en (vaak door herhaling) vast te houden. Er kwam concurrentie. Advertenties werden steeds slimmer opvallender en grappiger. De combinatie van sprekende beeld en mooie typografie werd ‘The Big Idea’ genoemd. Hoewel Amerika in de jaren ’60 al een consumptie maatschappij werd gebeurde dit in Nederland pas in de jaren ’70.

Roken werd nog niet als iets ongezonds beschouwd en zelfs door sporters aanbevolen. Hieronder te zien in de advertentie van Camel uit 1963.

Gary Gould
Skilled water sportsman…
deep-sea fisherman…
Camel Smoker!

Bedrijven gingen advertenties inzetten om hun imago te verbeteren. Volkswagen stond na de Tweede Wereldoorlog bekend als ‘kleine Nazi auto’. Niet echt een goed imago om auto’s te verkopen. Door een campagne, waar vooral de positieve aspecten van VW naar voren kwamen, duurzaamheid, betrouwbaarheid en een goede prijs, werd het al snel een van de best verkopende auto’s in de VS. Erg knap voor een klein autootje in een markt die vooral gericht was op grote bezineslurpende auto’s.

Advertentie Volkswagen 1966

Niet alleen Volkswagen had dit probleem. Het Japanse Sony had door WO II ook moeite bekend te worden in de VS. Door het slimme gebruik van beeld in combinatie met tekst kon Sony al snel concureren met de grote Amerikaanse bedrijven.

Sony, 1962

Televisies en stereo’s van Motorola, boven 1963, onder 1962
Net een plaatje uit een Science Fiction film.

Chrysler Corporation, 1968
Niet alleen trots op de ruimtevaart, maar ook op de militaire voertuigen. Nu niet meer voor te stellen in een advertentie voor auto’s.

Max Factor, 1969
Een aantrekkelijk beeld in combinatie met de juiste typografie en kleuren.

Reclame zal nooit neutraal zijn en er altijd voor bedoeld zijn om iets te verkopen of aan te prijzen. Maar de jaren ’60 hebben er voor gezorgd dat ze wel leuker en mooier zijn!

Ik denk dat de ’60 voor veel mensen erg intigrerend zijn. De manier van kleden, de ruimtevaart, de koude-oorlog, de muziek en natuurlijk het begin van de sexuele revolutie.
Aankomende week is het Sweet Sixties-week bij Radio West.

bron advertenties: The Golden Age of Advertising - The 60's (Taschen)

Written by judithellen

22 augustus 2010 bij 15:00

Geplaatst in communicatie, favoriet

Tagged with ,

Eén reactie

Subscribe to comments with RSS.

  1. […] ook sweet-sixtees sweet-sixees 2 print […]


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers op de volgende wijze: