@judithellen

uitspraken, keuzes, inspiratie, waarom, drukwerk, theater, thuis, den haag

de gunfactor

leave a comment »

Afgelopen zaterdag toen ik in de trein van Den Bosch naar Den Haag zat trokken twee meisjes van begin twintig mijn aandacht. Ze hadden het over de gunfactor. Een vriendinnetje had altijd alles mee. Zij kreeg wel die leuke baan, die stage. Zij heeft de gunfactor had iemand gezegd. Maar waarom vroegen de meisjes zich af?

Een aantal jaar geleden heb ik een voor een paar maanden als intercedent bij een uitzendbureau gewerkt. Voorafgaand kregen alle nieuwelingen een training. De regels van het uitzenden, maar vooral dat je altijd moet lachen (er werd zelfs een smiley op mijn schrift getekend toen ik geconcentreerd aan het werk was), er netjes uit moet zien en zorgen dat de klant het jou meer gunt dan de concurrent. De gunfactor. En het werkt!

Persoonlijke aandacht is belangrijk. Als mensen je mogen zullen ze jou eerder de opdracht geven dan aan iemand die ze minder aardig vinden. En als ik eerlijk ben doe ik dat zelf ook. Ik ga liever naar de aardige groenteboer dan die chagrijn. Natuurlijk moet je ook goed zijn in je werk. Je komt misschien ver maar uiteindelijk val je toch door de mand. Zorgen dat mensen het  juist jou wel gunnen heeft niks te maken met alles voor iedereen doen, een slijmbal zijn. Maar het zijn de kleine dingen. Zoals onthouden dat iemand kinderen heeft en de volgende keer vragen, hoe is het met de kids? Ben je zelf een kattenmien en weet je dat iemand ook een kat heeft, maak er een praatje over. Maak af en toe een (welgemeend!!) compliment. Er is altijd wel iets aan iemand wat leuk is. Wees oplettend, flexibel en houd je ogen en oren open! Zelf heb ik  het geluk een erg goed geheugen te hebben. Automatisch wordt alles in mijn brein opgeslagen. Twee kinderen, golft, heeft een huis in Frankrijk enz, enz. Zodra ik iemand tegenkom komt de informatie er vanzelf weer uit. Als je niet dit voordeel hebt kun je dit soort zaken in een boekje bijhouden en het voor een gesprek weer even doorlezen.

Ik vind het wel belangrijk om mezelf te blijven. Het moet niet onnatuurlijk zijn en je moet nooit iets doen waarvan het niet goed voelt. Het is niet gevaarlijk om je persoonlijke kant te laten zien, maar juist goed. We zijn allemaal mensen die meer meemaken dan werk alleen. Gelukkig maar!

Written by judithellen

13 september 2010 bij 20:05

Geplaatst in communicatie

Tagged with

Geef een reactie

