@judithellen

uitspraken, keuzes, inspiratie, waarom, drukwerk, theater, thuis, den haag

mode, je doet er toch aan mee

leave a comment »

Voordat ik maart dit jaar met dit blog begon had ik een aantal maanden eerder al een poging gedaan. Op blogspot.com, 1 post, daar bleef het bij. Nu hoort het toch thuis op dit blog.  22 november 2009:

Gister bleef ik hangen op de Nederlandse jeugdfilm science fiction, met Wendy van Dijk uit 2002. Een best aardige film waarin zij een geheimzinnige moeder speelt (die later een alien blijkt later te zijn). In de film zit een shot waarin je alleen het onderste deel, de benen en schoenen, van deze moeder ziet. Een lange pantalon met brede omslag die net niet tot de grond komt met daaronder puntlaarzen. Toen ik dat zag begon ik na te denken over mode. Want, wat was ik in die tijd blij met mijn eigen lange broek met wijd uitlopende pijpen, waaronder je net het puntje van de (zeer pijnlijke) puntlaarzen kon zien. Als ik langs een etalage liep zag ik mezelf en was er zeer tevreden mee.

In een toonaangevend modeblad las ik dat in Italië en Frankrijk de skinnyjeans zijn intrede deed. Volgens het blad zou dit in Nederland nooit aanslaan, Nederlandse vrouwen hebben niet de juiste vormen voor deze jeans en houden van de wijduitlopende pijp, omdat deze slanker doet lijken, stond in het artikel. Ook ik zag de skinnyjeans totaal niet zitten en vond dat het mijn lichaam zeker geen goed zou doen. In die tijd had ik ook net een, in mijn ogen, miskoop gedaan, namelijk een jeans met vrij rechten pijpen. Een hele dure jeans, die eigenlijk best mooi zat, maar omdat hij niet wijduit liep vond ik de broek niks. Hij verdween achter in mijn kast. Jaren gingen voorbij, verhuizingen maakte hij mee. Modetrends gingen voorbij. De wijduitlopende broek werd na enige tegenzin vervangen door een skinnyjeans met laarzen eroverheen en puntige neuzen werden ronde neuzen.

Door de scene met Wendy van Dijk dacht ik opeens weer aan de puntlaarzentijd en moest lachen omdat ik toen gezworen had nooit skinnyjeans te gaan dragen.Uiteindelijk belandde mijn gedachten bij de miskoop. Vandaag haalde ik hem achter mijn kast vandaan en hield hem voor. Wat een wijd uitlopende pijpen heeft deze broek, was het eerste wat mij te binnen schoot.

Written by judithellen

25 oktober 2010 bij 20:09

Geplaatst in mode

Geef een reactie

