@judithellen

uitspraken, keuzes, inspiratie, waarom, drukwerk, theater, thuis, den haag

Bikram yoga

leave a comment »

Wat is dat nou eigenlijk?

Wie mij volgt op Twitter heeft al heel wat tweets over mijn bezoeken aan Bikram Yoga gelezen.

Door het enthousiasme van een collega ben ik Bikram Yoga gaan doen. Spannend, want ik ben niet echt een sporter.

Een les Bikram Yoga duurt 90 minuten. Tijdens deze les doe je 26 houdingen en twee ademhalingsoefeningen die ervoor zorgen dat verse zuurstof naar elk orgaan en elke spier worden geleid. De ruggengraad wordt gecorrigeerd. Bikram Yoga is altijd in een verwarmde ruimte van rond de 40 graden, dit zorgt ervoor dat je veel zweet, wat je lichaam reinigt en het doen van de oefeningen makkelijker maakt.

De eerste les was zwaar, maar het ging beter dan verwacht. De volgende ochtend kreeg ik een mailtje. ‘Je hebt gister je eerste les Bikram gehad. Of je voelt je vandaag erg goed, of slecht. Dit hoort erbij! Je hebt op weg naar een gezonder lichaam, geest en ziel.’ Ik voelde me rot, maar fijn rot. Omdat ik wist dat ik met iets goeds bezig was. Na vijf lessen Bikram (in anderhalve week, verslavend?) merk ik al dat ik leniger, gespierder en meer in balans ben. Het vermindert de effecten van stress en de warme ruimte zorgt ervoor dat het verouderingsproces vertraagd wordt door vernieuwing van de huidcellen, ook geen onaangename bijkomstigheid.

Het leuke van Bikram is dat iedereen het kan doen zonder dat je hoeft te reserveren. Er zijn geen beginnerslessen want Bikram is altijd hetzelfde, 90 minuten en 26 houdingen. Ik ga er voorlopig zeker mee door. Op naar een eenheid van lichaam, geest en ziel.

Never too bad, never too old
Never too sick to start from scratch and begin again.

Bikram Choudhury, de oprichter van Bikram Yoga.

voor meer informatie Bikram Den Haag

Written by judithellen

27 maart 2011 bij 17:28

Geplaatst in 't leven

Tagged with ,

Geef een reactie

