@judithellen

uitspraken, keuzes, inspiratie, waarom, drukwerk, theater, thuis, den haag

dansdansdans

leave a comment »

Het afgelopen seizoen heb ik zoveel prachtige dansvoorstellingen gezien. Veel in het theater waar ik werk, het Lucent Danstheater, maar ook veel daarbuiten. Het voordeel van mijn werk is dat ik vaak voordat de productie bij ons staat het ergens anders ga bekijken. Publiciteit maken is dan een stuk makkelijker. Het is voor mij onmogelijk te zeggen wat het mooiste is dat ik gezien heb. Moderne dans, ballet, flamenco, street-dance, het is zo anders dat het niet met elkaar te vergelijken is.

In Carré heb ik de voorstelling Cinderella gezien van de top choreograaf Matthew Bourne. Hier ging het niet zozeer om dans maar meer om de prachtige decors en muziek. Bekijk hier de trailer van deze voorstelling. Ook in Carré, en binnenkort in het Lucent Danstheater, zag ik Burn the Floor.  Ballroom Reinvented. Is de ondertitel bij deze voorstelling. Ik ben niet zo’n fan van ballroom en wist van te voren niet goed wat ik moest verwachten. Gelukkig weinig Engelse walsen, maar vooral Zuid-Amerikaanse dans. prachtige dansers. Met in de show Floris, de winnaar van So you think you can dance. Leuk om te zien dat deze jongen, die vooral sterk is in break-dance en hip hop, moeiteloos mee danst. Als dat geen talent is.

Nog iets om nooit te vergeten is de voorstelling Cherkaoui | Dawson van het Nationale Ballet (Holland Festival) Sidi Larbi Cherkaoui is een van de meest belangrijke choreografen van dit moment. Al eerder zag ik een voorstelling van hem samen met de  shoalin monks en nu weer wist hij mij te verbazen. Ontroerend mooi. Danseressen die op spitzen flamenco dansen, nooit eerder zag ik zo iets.

Dat dans tegenwoordig steeds minder in hokjes te plaatsen is bewijst de jonge danseres Rocío Molina. Ik heb haar mogen zien tijdens de Flamenco Biënnale 2011. Er zijn maar weinig danseressen die met de traditie van de Flamenco durven te breken en zij doet dit. De New York times bestempelde haar in 2009 als een van de beste danseressen van de wereld! Volgend jaar komt ze weer naar Nederland, exclusief in het Lucent Danstheater.

Ook prachtig, waar ik al eerder over schreef is Requiem van Nanine Linning. Dans, beeldende kunst, orkest en koor in een voorstelling. Eerder deed ik een interview met deze bijzondere beeldenmaakster, binnenkort hier te lezen.

Maar niet alles wat je ziet kan prachtig zijn, of soms is het gewoon niet je ding. Ik vind muziek in dansvoorstellingen net zo belangrijk als de dans zelf. Bij be Yourself van Australian Dance Theatre ben ik met moeite in de zaal blijven zitten. De knarsende muziek en stroboscopen maakte het voor mij geen positieve beleving. De reacties van de bezoekers waren divers. Sommige vonden het een van de mooiste voorstellingen ooit, voor andere was het net zo’n verschikking als voor mij.

Het nadeel van veel dans zien, is dat je heel erg kritisch wordt. Met collega’s zijn we weggelopen in de pauze bij Rock the ballet. Deze homo-erotische show was meer een grap dan een dansvoorstelling. Tenenkrommend!

Ik verheug me op aankomend seizoen! Dit begint voor mij 31 augustus, weer in Carré met Havana Rakatan. Het Lucent Danstheater opent het dansseizoen met de vliegende dansers van Brenda Angiel. Dit Argentijnse gezelschap was twee keer eerder in Nederland en staat nu drie keer op de planken, exclusief voor Nederland in het Lucent Danstheater. Tango, maar dan in de lucht. Spectaculair, ook voor beginnende dansliefhebbers.

En mijn meest geliefde gezelschap Introdans bestaat dit jaar 40 jaar, dit vieren  ze met bijzondere voorstellingen. Waaronder het genomineerde Sacre. Mijn agenda staat in ieder geval weer vol. Dit seizoen ook weer het Holland Dance Festival met de beste Internationale dansgezelschappen. Het gaat een heel mooi seizoen worden!

Written by judithellen

26 augustus 2011 bij 20:15

Geplaatst in theater

Tagged with ,

Geef een reactie

