@judithellen

uitspraken, keuzes, inspiratie, waarom, drukwerk, theater, thuis, den haag

WRITE ON THURSDAY #WOT 5

with 4 comments

Verwonderen

Geschreven in het kader van #WOT (WRITE ON THURSDAY)

~~~~~~~~~~~~
Ik kan mij verwonderen om dansers. Armen en benen die dingen doen die ik niet voor mogelijk houd. Ik kan mij verwonderen om het doorzettingsvermogen, de drive, de drang naar perfectie.

Afgelopen zaterdag was ik bij het Holland Dance Gala. Daar heb ik mij verwonderd om ’s werelds beste dansers en gezelschappen. Maar dat is niet het enige waar ik aan denk als ik terugdenk aan het gala. Er werd ook een prijs uitgereikt, de Jiří Kylián-ring.  Deze ging naar Ingrid Wolff, artistiek leider 2 Turven Hoog.  Zij mocht de prijs ontvangen van de winnaar van vorig jaar lichtontwerper Ellen Knops (die als ‘ringdrager’ van 2012 de ring mocht doorgeven). Ellen Knops prijst haar voor haar rol in het toegankelijk maken van dans voor de allerkleinsten. Voorafgaand aan de bekendmaking zag je een film met close-ups van kinderen die naar dansvoorstellingen keken. Zo mooi om te zien. Die intense blik, die focus. En wat mij nog het meest bij is gebleven is het kindje dat met zijn oor op de grond lag omdat hij er net achterkwam dat je geluid niet alleen kunt horen, maar ook kunt voelen. Kinderen zijn nog in de fase dat ze alles moeten ontdekken, daarom kijken ze heel anders dan volwassenen. Ze zien meer gezichtsuitdrukkingen, meer details. En kunnen dus ook meer van kleine dingen genieten, zich vaker verwonderen. Dat zouden we allemaal eens moeten proberen! 


~~~~~~~~~~~~

Wat is WOT?

De Write On Thursday. #WOT. Iedereen kan meedoen, het is een creatieve schrijfopdracht, vrij om te bepalen hoe je dat wilt doen, zoals het bij bloggen hoort en mag kort, lang, in blog, flog- of vlogvorm. Het gaat erom dat je het woord wat elke donderdag gebruikt gaat worden in z’n meest vrije vorm kan uitleggen. Wat vind je ervan, hoe denk je erover, heeft het een metaforische werking, zijn er vergelijkingen, kun je een anekdote terughalen, laat het je dromen of is het vlak en abstract?

Het woord voor WOT wordt elke donderdag geplaatst op het blog van Karin 
In de reacties op het blog worden de koppelingen van de andere WOT blogstukjes geplaatst.

Lees ook WOT 4: Gedichtendag ---> Stroom

Written by judithellen

2 februari 2012 bij 22:37

Geplaatst in theater, WOT

Tagged with , , ,

4 Reacties

Subscribe to comments with RSS.

  1. wat mooi van dat kind dat zijn oor te luisteren legde op de vloer!

    karin r.

    2 februari 2012 at 22:41

  2. ha je ziet ze gewwon zitten en liggen die kids!
    mooi beschreven.

    linda kwakernaat

    2 februari 2012 at 22:55

  3. Mooi, die verwondering. Die tegelijk jou weer verwondert…

    Marjolein van Braam Morris

    2 februari 2012 at 23:00

  4. Prachtig met woorden gedanst, en met kinderen. Gek, dat wij ons (moeten) verwonderen over hun verwondering. Want die van ons is misschien alleen ondergestoft door wat we (denken) geleerd (te) hebben. Even flink blazen, en ons verwonderen kan er ook weer jaren tegen.

    ruudketelaar

    3 februari 2012 at 12:06


Geef een reactie

